تاریخچه لوگو ورساچه

بازدید: 1492 بازدید

تاریخچه لوگو ورساچه

تاریخچه لوگو ورساچه از جمله داستان هایی است که شنیدن آن برای هر کسی خالی از لطف نخواهد بود. لوگوی ورساچه از آن دسته لوگوهایی است که به گواه بسیاری از مخاطبین و طراحان رمز و رازهای زیادی در دل خود دارد.

واقعیت این است که لوگوهای شرکت‌های بزرگ بیشتر به دلیل علاقه‌ی مالکین آن‌ها به چیزی انتخاب شده و کمتر راز آلود هستند. از لوگو اپل گرفته تا شرکت‌های خودروسازی و صنایع مد و لباس چندان رمز و رازی در خود ندارند.

اما به دلیل سادگی زیاد این لوگوها و داستان‌هایی که می‌توان به آن‌ها نسبت داد، دائماً در چالش‌های مختلف قرار گرفته و هر کس تفسیری از آن‌ها ارائه می‌کند. لوگوی برند ورساچه هم دقیقاً به همین شکل یک طراحی ساده اما منحصر به فرد و خاص دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تاریخچه لوگو ورساچه و رمزو رازهای پیرامون آن بپردازیم. شاید قبل از شروع انتظار داشته باشید که رازهای عجیب و غریبی از این لوگو را برای شما باز کنیم.

هر چند داستان‌های سر مدوسا که در لوگوی این شرکت وجود دارد دبه اندازه‌ی کافی اسرارآمیز و شگفت‌آور هستند، اما موضوع اینجاست که آیا در ایده‌پردازی این لوگو توسط مالک شرکت هم اصلاً ایده‌ها و رازهای مخفی وجود داشته است یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال همراه ما بمانید.

تاریخچه لوگو ورساچه

درباره برند ورساچه

قبل از پرداختن به تاریخچه لوگو ورساچه بایستی این برند را کمی بهتر بشناسیم. برند ورساچه یک برند تولید لباس، پوشاک و مد ایتالیایی است. برند ورساچه توسط فردی به همین نام، یعنی جیانی ورساچه، در سال 1978 در ایتالیا تأسیس شده است.

این برند در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین و معتبرترین برندهای این صنعت در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. آقای جیانی ورساچه که یک خیاط بود و علاقه‌ی زیادی هم به دوختن لباس داشت تنها با داشتن حدود 31 سال سن این برند را با همکاری برادر بزرگش تأسیس کرد.

آن‌ها کار خود را با یک بوتیک کوچک در شهر میلان ایتالیا آغاز کردند و برای رسیدن به شهرت و اعتبار کنونی مسیر بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. به دلیل خلاقیت در تولید و دوخت لباس‌ها در مدت زمانی کوتاه تولیدات ورساچه تبدیل به یکی از جذاب‌ترین لباس‌ها در میان افراد آن دوران شد.

ورساچه در سال 1986 به دلیل این خلاقیت‌ها موفق به دریافت لقب شوالیه‌ی هنر از رئیس جمهور وقت ایتالیا نیز شد. در حال حاضر این برند در زمینه‌های مختلفی اعم از لباس مردانه و زنانه، طراحی داخلی خودروها، عطر و ادکلن و اکسسوری‌های مختلف فعالیت چشم‌گیری دارد و محصولات آن‌ها نیز در سرتاسر جهان به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین و شاید هم گران‌ترین محصولات شناخته می‌شود.

آن‌ها همچنین در حال حاضر وظیفه‌ی تولید لباس خانواده‌های سلطنتی ایتالیا را نیز به دوش خود دارند و از این طریق این شرکت در حال حاضر یکی از پردرآمدترین شرکت‌ها در زمینه‌ی دوخت لباس و صنعت پوشاک است. تاریخچه لوگو ورساچه نیز مانند خود این شرکت با ابهت و با شکوه بوده است.

تاریخچه لوگو ورساچه از ابتدا
لوگوی برند ورساچه (versace) نیز در تاریخ این شرکت بزرگ همانند مالکین آن تحولات زیادی داشته است. مرگ مشکوک به خودکشی و یا قتل مالک اصلی این برند، لوگوی مدوسای ورساچه را مرموزتر از قبل نیز کرد. آقای ورساچه یک تاجر خلاق و خوش فکر بود.

از این رو می‌دانست که هیچ برندی بدون لوگو نمی‌تواند اعتبار جهانی پیدا کند. وی تنها دو سال بعد از تأسیس برند ورساچه لوگوی اولیه‌ی این شرکت را طراحی و از آن رونمایی کرد. در این سال لوگوی این شرکت بسیار ساده بود و روی آن تنها نام جیانی ورساچه به زبان لاتین درج شده بود.

لوگو ورساچه

در این سال به دلیل عدم پیشرفت‌های کنونی در گرافیک حتی فونت مورد استفاده برای ورساچه نیز یک فونت معمولی بود. در سال 1990 لوگوی ورساچه با همان شکل اولیه اما این بار با یک فونت درست‌تر و بزرگ‌تر دوباره باز طراحی شد. این بار نام جیانی در بالا و فامیلی ورساچه در پایین لوگو قرار گرفته بود.

در سال 1993 بود که جیانی از آرم مدوسا برای لوگوی برند ورساچه رونمایی کرد. از آن سال به این طرف این لوگو دست خوش تغییرات خیلی عمده ای نشده است و فقط هر چند سال تغییراتی اندک در فونت و یا میزان پر رنگی و کم رنگی لوگو ایجاد شده است.

مفهوم لوگوی ورساچه

تاریخچه لوگو ورساچه به یک زن باستانی گره خورده است. احتمالاً نام مدوسا را در فیلم‌های تخیلی ‌هالیوودی زیاد شنیده باشید. زنی زیبا با موهایی به شکل مار که در هر فیلم در یک محیط تاریک و ترسناک گیر افتاده است. این زن اغواگر نمادی است که در طرح لوگوی ورساچه از آن استفاده شده است.

مدوسا یک افسانه‌ی یونانی است که مورد سرزنش خدایان قرار می‌گیرد. خدایان نیز وی را به مکانی تاریک تبعید می‌کنند. مدوسا با داشتن مارهایی روی سر، زنی اغواگر است که هر کس به چشم وی نگاه کند، تبدیل به سنگ خواهد شد.

جنگجویان و قهرمانان برای پیروزی بر مدوسا نباید هرگز به چشمان او نگاه کنند. اغوایی که در نگاه چشمان مدوسا وجود دارد، تبدیل به نمادی برای برند ورساچه شده است. زنی زیبا که هر کسی را به سمت خود مجذوب و مبهوت می‌کند.

البته تاریخچه لوگو ورساچه تنها به مدوسا خلاصه نمی‌شود. دور تا دور لوگو نیز یک طرح بسیار زیبا و تاریخی دیده می‌شود. این طرح در فرهنگ‌ها و افسانه‌های باستانی به معنی چرخش دور گردون و همان سرنوشت است. همان معنی زندگی و خورشید و دور روزگار که در ادبیات ما ایرانی‌ها نیز جایگاه خاصی دارد.

یونانی‌ها نیز از این داستان‌های پر رمز و راز زیاد دارند. ترکیب مدوسا و چرخش زندگی نمای کلی لوگوی برند ورساچه را به نمایش در می‌آورد. شاید این لوگو به زندگی غم‌انگیز مدوسا اشاره دارد که از یک زن زیبا و جذاب به نقطه‌ای تاریک تبعید شده و زیبایی وی عاملی برای دردسر او شده است.

انتخاب این لوگو در تاریخچه لوگو ورساچه برای این شرکت کمی هم عجیب به نظر می‌رسد. استفاده از تصویر یک زن گناهکار و البته در اعتقاد روم باستان شرور برای یک برند پوشاک در دید اول ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.

از این رو خیلی‌ها بر این باورند که آرم این شرکت یک پیام مخفی نیز با خود به همراه دارد که تا امروز هیچ حرفی درباره آن زده نشده است. اما در شکوه لوگوی این شرکت همین بس که با وجود اینکه هیچ طرح گرافیکی خاصی ندارد و هیچ رنگی هم در آن به کار گرفته نشده اما طرحی کاملاً منحصر‌به‌فرد و مرموز در جهان است.

مطالعه بیشتر