برترین لوگو های ایرانی

بازدید: 2462 بازدید

در این مقاله، برترین لوگو های ایرانی را بررسی کرده و یادی از سازنده های این لوگو های جالب می کنیم.

تعدادی از برترین لوگو های ایرانی به قرار زیر اند:

لوگوی سایپا:

توسط استاد مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران) در سال 1366 طراحی شد. استاد درباره ی این لوگو این گونه می گوید: «به کارخانه ی سایپا چند طرح خوب دیگر را هم پیشنهاد دادم، اما آن ها این طرح را که بر اساس تقش و نگار های آجری بنا های مراغه ساخته شده بود و به لوگوی شرکت مرسدس بنز شباهت داشت را انتخاب کردند.»

لوگوی علامت استاندارد ایران:

یکی از برترین لوگو های ایرانی ، لوگوی علامت استادارد ایران است که این لوگو نیز توسط استاد ممیز ساخته شده است: استاد این لوگو را در سال 1364 و با استفاده از حروف نخست واژه های انگلیسی «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» (Institute of Standard and Industrial Research of Iran) طراحی کرده است.

وی دربارهٔ طراحی این لوگو گفته است: «در طراحی لوگوی استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI را به کلمهٔ ایران تبدیل کند. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویهٔ آن کاملاً تیز و دو زاویهٔ دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری مؤسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش‌دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان‌تر کردم.»

لوگوی سازمان آتش نشانی:

این لوگو نیز اثر استاد ممیز است و آن را در سال 1374 طراحی کرده است. در این لوگو، طرحی از یک شعله ی مهار شده دیده می شود. او دربارهٔ لوگو این سازمان گفت: «برای آن که شعله را طراحی کنم تلاش زیادی کردم. اول خواستم شعلهٔ سرکشی را طراحی کنم؛ بعد فکر کردم شعله حالت شعاری پیدا می‌کند و بالاخره فکر کردم اگر شعله فرمی قوی و چشم‌گیر داشته باشد هم نیت اولیهٔ مرا مطرح می‌کند و هم جنبهٔ اخطار و توجه را به خوبی القاء می‌کند. چارچوب سیاه رنگ روحیهٔ تسلط و کنترل آتش را تداعی می‌کند.»

لوگوی شرکت ایران خودرو:

توسط بیژن جناب در سال 1373 ساخته شد.

لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران:

توسط ادوارد زهرابیان در سال 1340 طراحی شد. ادوارد زهرابیان درباره این طرح می‌گوید: «آن زمان زیاد جهانگردی می‌کردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که می‌تواند خمیرمایه این طرح باشد.»

لوگوی بانک صادرات ایران:

طرح اولیه ی این لوگو در سال 1369 توسط اسماعیل کیا مقدم طراحی شد. (شکل سمت چپ). بعد از آن نیز استاد ممیز تغییراتی در آن داد و آن را به شکل امروزی در آورد (شکل سمت راست).

لوگوی شرکت ملی نفت ایران:

یکی دیگر از برترین لوگو های ایرانی ، لوگوی شرکت ملی نفت ایران است. این لوگو در سال 1363 توسط استاد احمد میرزا طراحی شد.

احمد میرزا در مورد لوگوی شرکت نفت می‌گوید :«با توجه به اینکه زمان طراحی این لوگو چند سال پس از پیروزی انقلاب بود، باید در طراحی آن مشخصه‌هایی را در نظر می‌گرفتم. از طرف دیگر این کار با طراحی برای شرکت‌های خصوصی فرق داشت و مربوط به یک موضوع ملی می‌شد. به کار بردن نمادهایی برای رساندن مواردی چون «نه شرقی، نه غربی»، «رشد صنایع نفت»‌ و همچنین «سوخت» باید در این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت. در طراحی این لوگو از فرم‌های اسلیمی استفاده کردم. در این طرح لوله نفت به کار رفته که از دو طرف به سمت چپ و راست و به صورت قرینه طراحی شده است. در این فرم‌های اسلیمی رشد صنایع نفت القاء می‌شود و یک لایه مستتر هم از همان لوله به سمت بالا وجود دارد که مسائل اسلامی و نه شرقی و نه غربی بودن‌ را می‌رساند.»

مطالعه بیشتر