تاریخچه خط و فونت نستعلیق

بازدید: 1474 بازدید

در این مطلب از سایت دیزاین سرا به خط و فونت نستعلیق یکی از قدیمی ترین دست خط ها و همینطور فونت های طراحی شده فارسی خواهیم پرداخت پس حتما با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با یکی از اصیل ترین فونت ها و دست خط های فارسی بیشتر آشنا شویم و اطلاعات بیشتری در رابطه با آن بدست بیاوریم.این مطلب به صورت کاملا اختصاصی توسط دیزاین سرا جمع آوری و نوشته شده و در صورت داشتن اشتباهات آماری و نگارش املایی پیشاپیش از شما معذرت میخواهیم.

در ادامه به تاریخچه فونت نستعلیق خواهیم پرداخت

فونت نستعلیق

تاریخچه خط نستعلیق

نستعلیق یکی از روش های خوشنویسی فارسی است. این کلمه همانطور که در تذکره ها و تعلیقات و اشعار آمده است از دو کلمه نسخ و توقف آمده است. نستعلیک نامه دومین نوشته خاص ایرانیان است. پیدایش نستعلیک پس از حمله مغول و دوران ایلخانی با تحولات شگرفی در نگارگری ایران همراه بود و این دو واقعه همزمان در عصر طلایی هنر ایران رخ داد و بنابراین مطالعه یکی بدون توجه به دیگری صحیح نیست.

نستعلیق در محیطی رشد کرد که نقاشی ایرانی در نیمه اول قرن هشتم هجری در آثار احمد موسی شکل قطعی خود را یافت. به احتمال زیاد اولین مهاجران در اواخر عمر احمد موسی همزمان با ظهور میرعلی تبریز در اوایل نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری و در بیشتر مناطق غربی هجری قمری ظهور کردند.

دلیلی بر ظهور نستعلیق قبل از نیمه دوم قرن هشتم هجری در دست نیست. گرچه اکثر محققین میرعلی تبریز را مؤلف این دستور می دانند، اما اطلاعات قانع کننده ای از وی در دست نیست و تنها سلطانعلی مشهدی، میرعلی را مؤلف این فرمان بیان کرده است. منبع : ویکی پدیا

تاریخچه فونت نستعلیق

فونت نستعلیق یکی از اولین فونت های فارسی طراحی شده میباشد که از ابتدای ساخت تا کنون در بسیاری از طراحی های گرافیکی مورد استفاده طراحان قرار گرفته است.از پیدایش این فونت بیش از 20 سال گذشته اما با گذشت این مدت هنوز نسخه اولیه طراحی شده آن در طراحی طراحان گرافیک ایرانی و طراحان فارسی زبان بسیار مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد.همچنین هنوز برای طراحی نسخه های جدید تر این فونت از نسخه اولیه الگو برداری میشود.

نسخه اولیه فونت نستعلیق توسط شورای عالی اطلاع رسانی طراحی و ساخته شده است.این شورا یک مرکز در زمینه اطلاعات و فناوری دولتی میباشد که این فونت را به صورت رایگان طراحی و منتشر کرده است.

انواع فونت نستعلیق

از ابتدای پیدایش فونت نستعلیق تا کنون علاوه بر نسخه اصلی موارد متعددی از این فونت طراحی و ساخته شده که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد برخی در سبک شکسته طراحی شده و برخی با اصلاحات ساختار و حروف از بهترین فونت های نستعلیق میتوان فونت میرزا طراحی شده توسط امیر مهدی مصلحی و فونت نستعلیق شکسته از سایت دیزاین سرا را نام برد

مطالعه بیشتر