انواع فرمت های لوگو

بازدید: 888 بازدید

فرض کنید چند روز است که به یک تیم طراحی سفارش داده‌اید تا برای برندتان طراحی لوگو انجام دهد. هیجان زده هستید تا با این لوگو شکلی جدید به برند خود بدهید؛ اما زمانی که سفارش را تحویل می‌گیرید و پوشه‌ی لوگوها را باز می‌کنید، با چند فایل مختلف مواجه می‌شوید.

در انتهای اسم هر یک از این فایل‌ها، کلمات مختلفی مثل EPS، JPG، SVG، PNG و AI نوشته شده است. اگر اولین بارتان باشد که با فایل‌های گرافیکی کار می‌کنید، به احتمال زیاد برایتان سؤال پیش می‌آید که معنی هر کدام از این پسوندها چیست و هر فایل چه کاربردی دا0د؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم با معرفی انواع فرمت لوگو، به سوالات شما پاسخ دهیم.

فرمت لوگو به چه معنی است؟

قبل از اینکه انواع فرمت لوگو را معرفی کنیم، بیایید ببینیم اصلا فرمت لوگو چیست؟ می‌دانیم که لوگوها در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، ممکن است یکی بخواهد لوگویش را به‌عنوان تصویر پروفایلش در اینستاگرام به کار ببرد و شخصی دیگر بخواهد لوگویش را روی یک تی‌شرت چاپ کند.

به همین خاطر هر لوگویی با توجه به کاربردهای خود، می‌تواند به شکل فایل‌های مختلفی ذخیره شود. اصطلاحاً به این نوع فایل‌ها فرمت لوگو گفته می‌شود و معمولا برای مشاهده و ویرایش هر یک از آن‌ها باید از نرم‌افزارهای بخصوصی استفاده کرد.

انواع فرمت های لوگو

انواع فرمت های لوگو را می‌توان با حروف نوشته شده در انتهای عنوانشان شناخت. به این حروف اصطلاحاً اکستنشن گفته می‌شود. برای نمونه، شما با دیدن عنوان logo.png می‌توانید بفهمید فایل لوگو با فرمت png ذخیره شده است.

اطلاع داشتن از انواع فرمت لوگو برای هر شخصی که با فایل‌های گرافیکی سر و کار دارد مهم است، چون به شما می‌گوید چه کارهایی می‌توانید با آن فایل انجام دهید و لازم است چه ابزاری برای استفاده از آن به کار ببرید.

انواع فرمت های لوگو و نرم‌افزارهایی که می‌توان با آن‌ها هر فرمت را ایجاد کرد
همانطور که در بخش قبل گفتیم لوگوها با فرمت‌های مختلفی نمایش داده می‌شوند. ما در این بخش ابتدا انواع فرمت لوگو را به دو دسته‌ی اصلی، با توجه به کاربردشان، تقسیم‌بندی کرده، سپس فرمت‌هایی که در این دو دسته جای می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.

1. فرمت لوگو برای سایت

به فرمت‌هایی که برای سایت استفاده می‌شوند، فایل‌های رستری (Raster) گفته می‌شود. این فایل‌ها از مربع‌های رنگی خیلی ریزی به اسم پیکسل تشکیل می‌شوند. در واقع مجموع این پیکسل‌ها در کنار هم یک تصویر را تشکیل می‌دهند.

معمولا هر چقدر تعداد پیکسل‌ها در یک فایل رستر بیشتر باشد، کامپیوتر باید کار بیشتری انجام دهد تا بتواند این فایل‌ها را نمایش دهد. به همین خاطر، فایل‌های رستر معمولا با رزولوشن (کیفیت تصویر) کمی ذخیره می‌شوند تا سریع‌تر روی صفحه مشاهده شوند. معمولا اگر این تصاویر را بزرگنمایی کنید، خواهید دید که کیفیتشان پایین می‌آید و تار می‌شوند؛ بنابراین، معمولا این فایل‌ها برای چاپ استفاده نمی‌شوند، مگر اینکه رزولوشن و تعداد پیکسل عکس خیلی بالا باشد.

از معروف‌ترین فایل‌های رستری که به‌عنوان فرمت لوگو برای سایت کاربرد دارند، می‌توان به JPG، PNG، GIF و TIF اشاره کرد. هر وقت یکی از این عبارت‌ها را در انتهای اسم یک فایل دیدید، بدانید که تصویر از پیکسل ساخته شده و احتمال خوب در آمدن آن هنگام چاپ کم است. معمولا فایل‌های raster برای صفحات سایت، فایل‌های ورد، پاورپوینت یا نمایش لوگو روی صفحات دیجیتالی استفاده می‌شوند.

اکنون که با فرمت لوگو برای سایت آشنا شدید، بیایید ببینیم از چه فرمت‌هایی برای چاپ استفاده می‌شود.

انواع فرمت های لوگو

2. فرمت لوگو برای چاپ

دسته‌ی دیگر از انواع فرمت لوگو که هنگام چاپ کاربرد دارند از نوع وکتور (Vector) یا برداری هستند. تصاویر وکتور با استفاده از رسم خطوط و اشکال مختلف طراحی می‌شوند و در آن‌ها دیگر خبری از پیکسل نیست. یعنی، در اینجا به جای مربع‌های ریز دیجیتالی، کامپیوتر باید pathها یا مسیرهای دیجیتالی را بخواند.

مزیت این نوع فایل‌ها این است که می‌توانید اندازه‌ی آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید، بدون اینکه کیفیت آن‌ها هیچ‌گونه تغییری کند. یعنی هر چقدر هم یک لوگو از نوع وکتور را بزرگنمایی کنید، به هیچ وجه تار نخواهد شد. از معروف‌ترین اکستنشن‌های وکتور می‌توان به ESP، PDF و AI اشاره کرد.

معمولا این فایل‌ها به‌خاطر قابلیت بزرگنماییشان برای چاپ مناسب هستند. از دیگر مزایای فایل‌های برداری این است که می‌توانید آن‌ها را با هر اندازه‌ای به فرمت رستر هم در بیاورید. به همین سبب این فایل‌ها برای اهداف دیجیتالی هم کاربرد دارند.

حالا که تفاوت لوگو برای سایت و چاپ را شناختید، بیایید با چند نمونه‌ی پرکاربرد از انواع فرمت لوگو آشنا شویم.

PNG
فایل‌های PNG تقریبا برای تمامی کاربردهای دیجیتالی مناسب هستند. از مزایای فایل‌های PNG این است که با کم کردن حجم یا سایز عکس، کیفیت خود را از دست نخواهند داد. این فایل‌ها قابلیت نمایش میلیون‌ها رنگ را دارند و به‌سادگی مشاهده می‌شوند.

این دسته از انواع فرمت لوگو که از نوع رستری هستند، برای استفاده در وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین، فایل‌های ورد و پاورپوینت و سایر کاربردهای دیجیتالی گزینه‌ای ایده‌آل‌اند. معمولا تمامی کامپیوترها، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها از این فایل‌ها پشتیبانی می‌کنند.

JPG
یکی دیگر از انواع فرمت لوگو که بسیار رایج هم هست، JPG یا jpeg نام دارد. حجم این فایل‌ها بسیار کم است؛ اما به همین علت معمولا کیفیت کم‌تری نسبت به فایل‌های png دارند. علت کاهش کیفیت این است که وقتی فایلی را به فرمت jpg در می‌آوریم، برخی از جزئیات کم اهمیت از تصویر حذف می‌شوند.

برای مثال، ممکن است رنگ‌ها تنوع کم‌تری داشته باشند و دو رنگ که قبلا از هم متمایز بوده‌اند به رنگی مشابه یکدیگر تبدیل ‌شوند. بنابراین، این نوع فایل‌های رستر برای تصویری که تفاوت رنگ‌ها در آن اهمیت دارند پیشنهاد نمی‌شوند. با این حال تصاویر از نوع JPG رایج‌ترین فایل‌های تصویری در فضای وب هستند؛ چون فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند.

انواع فرمت های لوگو

GIF
اگر در لوگوی شما تعداد رنگ زیادی به کار نرفته، این دسته از انواع فرمت لوگو می‌توانند برای شما مناسب باشند. علت این موضوع محدود بودن تعداد رنگ‌های قابل نمایش (256 رنگ) در فایل‌های GIF است. البته همین موضوع باعث کم حجم شدن و پرکاربرد بودن فایل‌های گیف شده است.

قبل از ساخته شدن PNG، فایل‌های GIF تنها فرمتی بودند که می‌شد در آن‌ها از تصاویر پیش‌زمینه‌ی واضح و شفاف برای لوگو استفاده کرد. این فایل‌ها به‌ویژه برای زمانی کاربرد دارند که می‌خواهید از لوگوی خود در تبلیغات متحرک و انیمیشنی استفاده کنید؛ اما در عین حال می‌خواهید حجم فایل‌ هم زیاد نباشد. توجه داشته باشید که کار با این دسته از انواع فرمت لوگو کمی سخت است.

SVG
SVG یکی از انواع فرمت لوگو است که به جای پیکسل‌های رنگی، بر پایه‌ی فرمول‌های ریاضی طراحی شده است. در واقع فایل‌های svg از نوع وکتور هستند، به همین دلیل کیفیت تصاویر در آن‌ها ثابت می‌ماند و برای چاپ لوگو بسیار مناسبند.

از مزایای فرمت SVG این است که حجم کم‌تری نسبت به فایل‌های PNG و JPG دارد و می‌‌توانیم به‌راحتی آن را به هر اندازه‌ای که می‌خواهیم تبدیل کنیم. معمولا از نرم‌افزار Adobe Illustrator برای ساخت و ویرایش این نوع فایل‌ها استفاده می‌شود.

البته این فایل‌ها با استفاده از مرورگرهای مختلف و دیگر ابزارهای شرکت Adobe مثل فوتوشاپ و InDesign هم قابل استفاده هستند. از آنجایی که این دسته از انواع فرمت لوگو برای چاپ مناسبند، برای چاپ لوگو روی بیزنس کارت‌ها، پوسترها، لباس، وسایل جانبی، برچسب‌ها و… از آن‌‌ها استفاده می‌کنند.

AI (Adobe Illustrator)
فایل AI یک تصویر از نوع وکتور است که با نرم‌افزار Adobe Illustrator طراحی می‌شود. این نوع فایل‌ها پرکاربردترین فرمت برای طراحی و ویرایش لوگو هستند. معمولا به این دسته از انواع فرمت لوگو، فایل‌ منبع یا فایل اصلی گفته می‌شود.

علت این نامگذاری این است که معمولا لوگو در ابتدا به این فرمت طراحی می‌شود، سپس طراحان با توجه به نیاز خود آن را به فرمت‌های مختلف تبدیل می‌کنند. ویرایش این فایل‌ها هیچ تاثیری روی کیفیت لوگوی شما نخواهد گذاشت؛ اما دقت کنید که مشاهده و باز کردن آن‌ها فقط و فقط از طریق نرم‌افزار Adobe Illustrator امکان‌پذیر است.

انواع فرمت های لوگو

EPS
EPS بهترین نوع فایل برای چاپ است. در این نوع فایل‌ها هم، با تغییر اندازه‌ی عکس، مشکلی در کیفیت آن به وجود نخواهد آمد. همین موضوع باعث شده که فرمت EPS برای چاپ لوگو در مقیاس‌های کوچک (مثل بیزنس کارت) تا بزرگ (مثل بنرهای تبلیغاتی) بسیار مفید باشد. توجه داشته باشید که این دسته از انواع فرمت لوگو روی برنامه‌هایی مثل ورد یا پاورپوینت قابل استفاده نیستند و برای باز کردن آن‌ها باید از Corel Draw یا Adobe Illustrator استفاده کنید.

PDF
ما معمولا PDF را به عنوان نرم‌افزاری برای مطالعه‌ی متن می‌شناسیم، اما گاهی طراحان نسخه‌ی PDF یک لوگو را برایتان می‌فرستند. وکتور یا رستر بودن PDF بستگی به برنامه‌ای دارد که تصویر در آن طراحی شده است.

برای مثال، اگر از Adobe Illustrator یا نرم‌افزار بُرداری دیگری برای طراحی لوگو استفاده کنیم، فایل PDF آن نیز برداری خواهد بود؛ اما اگر فایل از برنامه‌هایی مثل فتوشاپ و پاورپوینت گرفته و به PDF تبدیل شود، دیگر از نوع وکتور نخواهد بود.

فایل‌های پی دی اف معمولا بسیار رایج هستند و به‌راحتی در تمامی مرورگرها باز می‌شوند. همچنین از نرم‌افزار Adobe Acrobat Reader هم می‌توانید برای نمایش این فایل‌ها استفاده کنید.

طراحی لوگو با کدام فرمت بهتر است؟
بهتر است طراحی لوگو همیشه با فرمت‌هایی از نوع برداری یا وکتور انجام شود. علت این موضوع قابلیت ویرایش کردن فایل‌های برداری و انعطاف‌پذیری زیاد آن‌هاست. همچنین این نوع فایل‌ها را بعدا می‌توانید به فایل‌های رستر هم تبدیل کنید.

همانطور که در بخش قبل گفتیم فرمت‌هایی مثل AI، SVG و EPS همه از انواع فرمت لوگوی برداری هستند و شما می‌توانید از آن‌ها برای طراحی لوگوی خود و ویرایش آن استفاده کنید.

اگر لوگوی طراحی شده‌ی شما قرار است فقط در فضای وب و روی اسکرین نمایش داده شود، تحویل نسخه‌ی PNG یا JPG به کارفرما کفایت خواهد کرد؛ اما معمولا پیشنهاد می‌شود نسخه‌ی وکتور لوگو را هم به کارفرما تحویل دهید تا اگر در آینده لازم شد تغییر کوچکی در آن بدهند، امکان ویرایش لوگو برایشان وجود داشته باشد.

انواع فرمت های لوگو

نکاتی که باید درباره‌ی فرمت فایل‌های لوگو بدانید

– فرمت PNG از نظر حفظ کیفیت رنگ‌های لوگو بسیار ایده‌آل عمل می‌کند. این کیفیت عای باعث شده که افراد برای خبرنامه‌ها و فایل‌های پاورپوینت از این نوع فایل‌ها استفاده کنند. تنها عیب این فایل‌ها حجم نسبتا زیادشان است. به همین خاطر اگر سرعت دانلود فایل برایتان اهمیت دارد باید از فایل‌های JPG استفاده کنید.

– استفاده از فرمت PDF از بین انواع فرمت لوگوی برداری از همه راحت‌تر است. علت این موضوع باز شدن این فایل‌ها با استفاده از تمامی مرورگرها، تبلت‌ها و موبایل‌هاست؛ اما سایر فرمت‌های وکتور مثل AI یا EPS در هر نرم‌افزاری باز نمی‌شوند و لازم است حتما در برنامه‌ای حرفه‌ای مثل Illustrator از آن‌ها استفاده کرد.

– فایل‌های EPS بهترین رزولوشن را دارند و به همین دلیل اکثر طراحان از این فرمت برای ویرایش لوگوها استفاده می‌کنند.

– فرمت SVG در واقع فایلی متن محور است. یعنی این فایل‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی XML طراحی می‌شوند. همین موضوع سبب شده که بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال و مرورگرها بتوانند به‌راحتی فرمت SVG را بخوانند.

– اگر می‌خواهید از لوگوی خود در یک کتاب الکترونیکی، مجله، روزنامه یا دیگر کاربردهای مشابه استفاده کنید، باید آن را به فرمت INDD تبدیل کنید. این فرمت در نرم‌افزار Adobe InDesign قابل اجرا است و برای طراحی صفحات، حاشیه‌ها و سایر جزئیات کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

لوگوها معمولا با توجه به کاربرد خود و نوع نرم‌افزاری که در آن طراحی می‌شوند، فرمت‌های گوناگونی دارند. در شناخت انواع فرمت لوگو لازم است اول با مفاهیم برداری بودن یا پیکسلی بودن فرمت لوگو آشنا شوید. در تصاویر برداری امکان تغییر اندازه و حفظ کیفیت لوگو امکان‌پذیر است و ویرایش فایل‌ها به‌راحتی صورت می‌گیرد.

اما فایل‌های پیکسلی از این قابلیت‌ها محروم هستند و بیشتر برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها کاربرد دارند. از شناخته شده‌ترین انواع فرمت لوگو می‌توان به PNG، JPG، GIF، SVG، EPS، AI و PDF اشاره کرد. ما در این مقاله سعی کردیم تا هر چیزی راجع به انواع فرمت لوگو و کاربردهایشان لازم است را در اختیار شما قرار دهیم.

:reference

Everything You Need to Know About Logo File Formats 

مطالعه بیشتر