تاریخچه پیدایش فتوشاپ

بازدید: 951 بازدید

تصور می شود برای راه اندازی فتوشاگ تعداد زیادی از افراد در حال تلاش بودند اما فتوشاپ با ایده نگاری دو برادر شکل گرفت. در ادامه تاریخچه و زندگی نامه ی دو برادر که پایه گذاران فتوشاپ بودند را مشاهده خواهید کرد.

توماس یک دانشجوی دکترا در سال 1987 بود. او در دانشگاه میشیگان درس میخواند و در رشته مهندسی تحصیل می کرد. توماس علاقمند به عکاسی بود و در زیرزمین خانه شان یک تاریکخانه برای خودش دست و پا کرده بود.

پدر توماس، گلن نول، استاد دانشگاه بود. او نیز مانند پسرش علاقمند به عکاسی و کامپیوتر بود. گلن یکی از اولین افرادی بود که به رایانه -Apple II Plus- دسترسی داشت، او مجاز بود این کامپیوتر را از محل کارش به خانه بیاورد.

یتوماس برای کامپیوتر پدرش یک برنامه ی ساده طراحی کرد. این برنامه تصاویر تک رنگ را به تصاویر سیاه و سفید تبدیل می کرد و روی مانیتور نمایش می داد. پس از کمی کار بر روی این برنامه، توماس قادر به ایجاد فرآیندهایی شد که جلوه های مختلفی را بر روی تصاویر اعمال می کردند.

این برنامه ی ساده، منطبق با استانداردهای امروز بود و چون در سال 1987 نوشته شده بود، تکنولوژی بسیار پیشرفته ای محسوب می شد.

همان موقعی که توماس در دانشگاه مشغول به تحصیل بود، جان نول (برادرش) در بخش جلوه های ویژه در کمپانی Industrial Light & Magic کار می کرد. هنگامی که او فهمید که توماس بر روی کامپیوتر پدرش چه کار جالبی انجام داده است، به توماس پیشنهاد کرد که برنامه اش را به یک ویرایشگر کامل تصاویر تبدیل کند.

این پیشنهاد جرقه ای در ذهن توماس روشن کرد و جان و توماس با هم شروع به تولید این برنامه کردند. تخصص برنامه نویسی توماس و تجربه طراحی جان در کنار هم جواب داد و دو برادر در سال 1988 نرم افزاری تحت عنوان «Image Pro» منتشر کردند.

چند ماه بعد از انتشار این نرم افزار، دو برادر با شرکتی به نام «Barneyscan» وارد همکاری شدند. Barneyscan که یک شرکت تولید و فروش اسکنر بود، تصمیم داشت 200 نسخه از نرم افزار Image Pro را برای اسکنرهای خود خریداری کند.

از راه Barneyscan، این نرم افزار تحت نام «Barneyscan XP» برای اولین بار به فروش رسید.

بعد از این همکاری، توماس و جان به دنبال جلب مشارکت بیشتر با شرکت های دیگر بودند اما متأسفانه اکثر شرکت ها آن ها را دور زدند.

چند ماه بعد، دو برادر توانستند توجه مدیران Adobe را به محصول خود جلب کنند و Image Pro از آن به بعد تحت نام تجاری Photoshop به عنوان محصولی رسمی از شرکت ادوبی انتشار یافت. انتشار Adobe Photoshop 1.0 در فوریه 1990 شروع یک تغییر عظیم در صنعت ویرایش عکس و عکاسی بود.

مطالعه بیشتر