تصاویر وکتور چه هستند و چه کاربرد هایی دارند؟

بازدید: 899 بازدید

در این مطلب همانطور که در ابتدا هم بیان کردیم می خواهیم درباره ی تصاویر وکتور و خصوصیات و ویژگی ها و کاربرد هایش صحبت کنیم. با ما در این مطلب همراه باشید تا به تک به تک موضوعات پیرامون تصاویر وکتور صحبت کنیم و آن ها را بررسی کنیم.

تصاویر وکتور

تصاویر وکتور چه هستند؟

یک تصویر برداری یا Vector image، نوع خاصی از فایلهای گرافیکی میباشد که بر اساس معادلات ریاضی شکل گرفته و متشکل از نقاط، خطوط و اشکال می باشد. در تصاویر برداری از نقاط به عنوان Node یاد میکنند، که قابلیت اضافه شدن، حذف و جابجائی را دارا بوده و بواسطه ی دستگیره ی آنها، کیفیت، ظاهر و مسیر بین نقاط در درون خطوط یا اشکال تحت تأثیر قرار می گیرند.
در تصاویر کتور گرافیکی، برعکس گرافیک پیکسلی که در آن تصویر مجموعه ای پیکسی است و رنگ هر پیکسل به طور جداگانه ذخیره می شود، از خطوط و منحنی هایی به نام بردار تشکیل شده اند که در آن اطلاعات راجع به رنگ و سایز به صورت ریاضی تعریف می شوند.

اجزای این تصاویر را می توان بدون از دست دادن کیفیت به راحتی جا به جا کرد و تغییر اندازه داد. این تصاویر مستقل از رزولوشن هستند و شما می‌توانید آنها را بزرگ و کوچک کنید و در هر رزولوشنی بدون از دست دادن جزئیات و وضوح تصویر، آنها را چاپ کنید.

ویژگی های تصاویر وکتور چیست؟

در این بخش ویژگی ها و خصوصیات این دسته از تصاویر را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد تا ببینیم تصاویر وکتور را چگونه باید بشناسیم.
زوم بر روی این گونه فایلها بدون کاهش کیفیت یا به اصطلاح بدون رنجه شدن تصویر
بزرگ کردن فایل بدون کاهش کیفیت
قابلیت تغییر در این گونه فایلها با این فرمت ، یعنی اینکه شما میتوانید مثلا فایلی با فرمت EPS را در داخل برنامه کرل وارد کرده و آنرا تیکه تیکه کنید و تغییراتی از نظر ویژگی های ظاهری اعمال کنید.
فایلهای وکتور به تصاویر raster شده نیز تبدیل میگردند ، که گاها bitmap نیز نامیده میشوند.

برنامه های کاربردی برای تهیه و تغییر تصاویر وکتور

بهترین برنامه هایی که قابلیت ویرایش و کار با تصاویر برداری یا Vector را دارا میباشند، به شرح زیر می باشد:
Adobe Illustrator:
در خصوص کار با با تصاویر برداری(Vector images)، این نرم افزار یکی از محبوبترین و پراستفاده ترین ابزارها در این زمینه می باشد و با استفاده از ویژگی های موجود در این نرم افزار قابلیت ایجاد آیکون، گرادینت و مش گرادنیت وجود دارد.
Corel DRAW:
یکی دیگر از افزارهای رایج جهت کار با تصاویر برداری این نرم افزار می باشد هر چند که به محبوبیت Illustrator نمیرسد و بیشتر در طراحی های صنعتی و ماشینهای CNC مورد استفاده قرار میگرید.
Inkscape:
این نرم افزار که بصورت رایگان نیز می باشد، برای افراد تاره کار و کم تجربه و میان تجربه، در زمینه ایجاد تصاویر برداری مناسب می باشد و همانند Corel DRAW در اغلب اوقات در تنظیمات صنعتی در ماشینهای CNC و برشهای لیزری مورد استفاده قرار میگرید.
Sketch:
این نرم افزار مخصوص سیستم عامل MAC می باشد که معمولاً برای ایجاد آیکون مورد استفاده قرار می گیرد.
Affinity:
از این نرم افزار نیز که شباهتهایی با نرم افزار Illustrator دارد همانند Inkscape صرفاً در سیستم عامل MAC میتوان استفاده نمود که دارای ابزارهای مناسبی نیز می باشد ولی نه در حد گستردگی ابزارهای Illustrator. یکی از ویژگیهای این افزار، قابلیت استفاده از زوم 1,000,000% می باشد.

کاربرد های تصاویر وکتور چه هستند؟

در ادامه ی این پاراگراف می خواهیم بررسی کنیم که کاربرد های استفاده از تصاویر وکتور در چه بخش هایی از دنیای گرافیک و طراحی جای می گیرد و چگونه می توانیم از این تصاویر استفاده کنیم؟
در ساخت بنر و لوگو
طراحی و ساخت آیکون ها
Illustrations
Infographics
فونت نوشتاری و…
در ساخت الگو ها
در ساخت المان های وبسایت

مطالعه بیشتر